JURNAL HARIAN : Ciri-ciri Penulisan Laras Bahasa Iklan dan Beberapa Contoh Iklan yang Menggunakan Laras Bahasa Iklan yang Menarik

CIRI-CIRI PENULISAN LARAS BAHASA IKLAN

  • Berbentuk pemberitahuan fakta
  • Maklumat yang disampaikan dengan ringkas tetapi terperinci
  • Ayat ringkas dan pendek- banyakmenggunakan kata adjektif 
  • Bahasa yang digunakan bersifat imaginatif dan kreatif 
  • Menggunakan retorik pukukan dan bahasa pengaruhan (Bertujuan untuk memujuk dan mempengaruhi pengguna)
BEBERAPA CONTOH IKLAN YANG MENGGUNAKAN LARAS BAHASA IKLAN YANG MENARIK

  • Slogan - Mutu, Gaya dan Keunggulan
  • Kaedah Penyataan - Lot Banglo Untuk Dijual
  • Perkaitan Dengan Konsep - Datuk Siti Nur Haliza dan Pantene (syampu)
  • Pengisytiharaan - Memperkenalkan Proton Pesona  
  • Kaedah Mengumpan - Wang Tunai RM500 Menanti Anda
  • Kaedah Bermesra - TV9 Dekat Di Hati  
  • Bandingan - Fab Lebih Harum Dan Wangi
  • Kaedah Gesaan - Cepat, Dapatkan Naskah Anda Hari Ini!
  • Pertanyaan - Meghaddapi Masalaah Kelemumur?

Comments