JURNAL HARIAN

8 Perkara yang anda perlu tahu mengenai Hari Raya Puasa


KETUPAT


Ia adalah Hari Raya Puasa! Rakan-rakan Islam kita mesti sibuk membuat persiapan hari raya lazat dan mulut-menyiram Lontong, Ayam Masak Merah, Rendang Daging, Ketupat dan Kueh. Yum!
Tetapi, selain daripada hidangan yang lazat rakyat Malaysia dapat merasai semasa majlis itu gembira, berapa banyak yang kita semua benar-benar tahu tentang Hari Raya Puasa?
Berikut adalah 8 perkara yang kita semua perlu tahu mengenai festival itu untuk menyertai dalam perayaan dengan rakan-rakan Islam dan jiran kita.
Mengapa Hari Raya Puasa disambut?
Hari Raya Puasa menandakan berakhirnya bulan berpuasa bagi umat Islam. Ia adalah hari sambutan meriah. Beberapa berfikir bahawa Hari Raya Puasa adalah Tahun Baru Islam tetapi itu tidak benar!
Hanya apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan 'Ramadan' bermakna?
Ramadan, bulan kesembilan dalam kalendar Islam, adalah bulan berpuasa bagi umat Islam. Semasa berpuasa, umat Islam menahan diri daripada makan, minum, merokok dan aktiviti seksual dari subuh hingga senja.
Ramadan dianggap sebagai bulan yang sangat bertuah dalam kalendar Islam kerana ia dipercayai bahawa Nabi Muhammad menerima ayat pertama al-Quran dalam bulan ini.
Mengapa Umat Islam berpuasa?
Umat ​​Islam berpuasa menghargai apa yang telah dikurniakan Tuhan kepada mereka. Melalui puasa, mereka percaya bahawa seseorang belajar mengawal diri dan mengembangkan empati terhadap apa yang miskin menjalani setiap hari. Puasa adalah kewajipan agama yang penting dalam Islam.


EID MUBARAK

Hari Raya Puasa menandakan berakhirnya bulan suci Ramadan dan hari kesyukuran dan perayaan...

Comments