JURNAL HARIAN

Sabah, Best of Borneo



Terletak di pulau yang indah Borneo, Sabah adalah salah satu daripada tiga belas negeri yang Malaysia diperbuat daripada. Sabah merupakan negeri yang kedua terbesar di Malaysia dan berkongsi pulau Borneo dengan Sarawak, Brunei dan Kalimantan Indonesia.Sabah adalah kaya dikurniai kepelbagaian alam semula jadi, budaya unik, pengembaraan yang menyeronokkan, pantai yang indah, dan masakan yang hebat untuk selera sukakan cabaran. Kami mempunyai segala-galanya, dari bunga yang terbesar di dunia - Rafflesia, salah satu gunung tertinggi di Asia Tenggara - Gunung Kinabalu, kepada salah satu tempat menyelam terbaik di dunia - Pulau Sipadan. Sabah juga terkenal dengan khazanah alam yang besar itu yang merangkumi Kawasan yang terkenal di dunia Danum Valley Conservation dan Tabin yang merupakan rizab hidupan liar terbesar di Sabah.





Bukan sahaja anda akan kagum dengan tempat-tempat untuk melihat dan perkara yang perlu dilakukan di sini, anda juga akan dilayan dengan layanan Sabah unik. Meneroka keunikan budaya dan tradisi Sabah dan bersedia untuk mengalami kenangan manis untuk bertahan seumur hidup! Pulau Borneo adalah pulau ketiga terbesar di dunia dan terletak di tengah-tengah Maritim Asia Tenggara. Pulau ini dibahagikan antara Indonesia, Malaysia dan Brunei.Walau bagaimanapun, bagi orang-orang di luar Indonesia, "Kalimantan" merujuk kepada kawasan yang diduduki oleh Indonesia di pulau Borneo. Rantau Malaysia Borneo dipanggil Malaysia Timur atau Borneo Malaysia. Negara bebas daripada Brunei menduduki baki pulau itu, yang paling kaya yang lain.Setelah dikenali sebagai Borneo Utara, Sabah adalah di bawah jajahan British pada abad ke-19-an hingga awal abad ke 20. Sabah mencapai pemerintahan sendiri pada 31 Ogos, 1963. Sabah, bersama-sama dengan Malaya, Singapura dan Sarawak membentuk Persekutuan Malaysia pada 16 September 1963. Pada 76, 115 kilometer persegi besar, Sabah merupakan negeri yang kedua terbesar di Malaysia selepas Sarawak. Orang-orang dan Kebudayaan Rakyat Sabah dikenali sebagai rakyat Sabah. Sabah adalah negeri ketiga paling ramai penduduk di Malaysia selepas Selangor dan Johor; ia juga mempunyai salah satu kadar pertumbuhan penduduk tertinggi di negara ini.



Pada masa ini terdapat 32 kumpulan etnik yang diiktiraf secara rasmi di Sabah dengan kumpulan etnik bukan penduduk asli yang terbesar iaitu Cina dan kumpulan pribumi yang terbesar iaitu orang Kadazan-Dusun. Dua kumpulan etnik yang lebih besar lain di Sabah adalah Bajau dan Murut, berbanding negeri-negeri lain di negara ini; Sabah mempunyai penduduk yang sangat kecil orang India dan Asia Selatan.Selain daripada bahasa ibunda pelbagai penduduk Sabah sendiri, Bahasa Malaysia (bahasa kebangsaan) dan bertutur dalam Bahasa Inggeris, Mandarin dan beberapa dialek Cina turut digunakan secara meluas.Di Sabah, kita menyambut orang dengan berkata "Selamat Datang" (selamat datang) dan / atau "Terima Kasih" (terima kasih) dengan senyuman. Oleh kerana sebab-sebab agama, ada yang mungkin lebih suka untuk tidak mempunyai hubungan fizikal dengan orang lain. Walau bagaimanapun, berjabat tangan secara umumnya boleh diterima sebagai satu cara untuk memperkenalkan diri sendiri.Ia adalah adat untuk menanggalkan kasut sebelum memasuki masjid dan juga rumah. Di tempat-tempat ibadat, pengunjung dikehendaki berpakaian sopan. berjemur bogel tidak dibenarkan. Elakkan menuding jari telunjuk anda pada orang lain, kerana ini dianggap kurang ajar dalam adat tempatan.

Comments